Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

11 mars 2012

Nej, här kommer ingen ordvits om titeln på svt:s bokprogram

Nej, jag har inte sett den nya versionen av svt:s flaggskepp babel, och tyckte väl att det var ganska sällan det var bra ens på den gamla goda tiden. Inte för att jag har något emot Jessika Gedin som programledare - jag har hört henne på radion, och det har inte varit så värst dåligt. Men litteratur och tv verkar ha svårt att komma överens med varandra - det är som ett gammaldags konvenansäktenskap, inte särskilt passionerat. Och ännu en intervju med Per Hagman kan jag också undvara, för han låter alltid sin talang gå på sparlåga när han träffar journalister, även om jag fattar att Gedin är gammal kompis med honom (fast det är kanske alla som någon gång har verkat i mediestockholm?). Nåja - det mest positiva jag har läst om programmet har handlat om babelbloggen på svt, där Gedin skriver om Hagman (eller "Per", som hon säger lite förtroligt):

"Ibland tänker jag att Per skriver om pojkar och flickor med svavelstickor, de som står utanför i nyårsnatten och i skenet av den hastigt uppflammande lågan ser bilden av hur livet borde vara/är för de lyckliga, de på insidan. Men den slocknar så snabbt den där lilla elden och snart är alla tändstickorna slut och då finns bara kylan kvar."

Ja, men det är inte heller så originellt, då den där tändsticksliknelsen finns inskriven i Hagmans senaste roman, Vänner för livet. Jag förväntar mig nog högre nivå på diskussionen än så, om jag ska bli imponerad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar